[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 29-15 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین برنامه آموزش ضرب‌المثل‌های انگلیسی مبتنی برکاریکاتور و اثربخشی آن بر اضطراب و جهت‌گیری یادگیری زبان دوم در یادگیرندگان زبان انگلیسی
پریسا تجلی* 1، افسانه خدایاری مقدم2 ، مژگان سپاه منصور3
1- گروه روان شناسی کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2- واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3- گروه روان شناسی عمومی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده:   (696 مشاهده)
زمینه و هدف: یادگیری زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، فرایند پیچیده­ای بوده و میزان کسب موفقیت در یادگیری آن به متغیرهای زیادی وابسته است. هدف پژوهش حاضر تدوین برنامه آموزش ضرب‌المثل‌های انگلیسی مبتنی بر کاریکاتور و بررسی اثربخشی آن بر اضطراب یادگیری زبان دوم و جهت‌گیری یادگیری زبان بود.
روش: روش پژوهش حاضر، طرح پژوهشی آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) بود. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل متخصصان آموزش زبان انگلیسی و متخصصان روان‌شناسی بودند که 10 نفر از آنان به روش گلوله‌ برفی به عنوان نمونه انتخاب شدند و در بخش کمّی جامعه آماری شامل تمامی یادگیرندگان زبان انگلیسی در مؤسسه آموزش زبان انگلیسی امیر واقع در منطقه سه شهر تهران در سال ۱۳۹۸ بود که30 نفر از آنان به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری آزمایش 1 و 2 جایدهی شدند و به مدت 5 هفته تحت آموزش ضرب‌المثل‌های انگلیسی قرار گرفتند. آموزش برای گروه آزمایش 1 با استفاده از کاریکاتور و اسلاید آموزشی و برای گروه آزمایش 2 بدون کاریکاتور و اسلاید بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه‌های محقق ­ساخته ارزیابی اعتبار بسته‌ آموزشی، هیجان­ های تحصیلی پکران و همکاران (2002) و جهت‌گیری یادگیری زبان نولز و همکاران (2000) بود. تحلیل داده‌های پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس یک ­متغیری و چند­متغیری و با نرم افزار spss26 انجام شد.
یافته‏ ها: نتایج نشان دادند که برنامه آموزش ضرب‌المثل‌های انگلیسی با کاریکاتور بر اضطراب یادگیری زبان دوم در یادگیرندگان زبان دوم مؤثر بوده است (0/05<p) و در هر دو گروه بین نمرات اضطراب یادگیری زبان دوم در پس­آزمون تفاوت معنادار وجود داشته است (در سطح 0/001)؛ همچنین موجب تفاوت معنادار در نمرات بی‌انگیزگی و جهت‌گیری بیرونی بین گروه آزمایش 1 و 2 شد (0/05>p )، اما تأثیرات طی زمان پایدار نبود (0/05<p). در نمرات جهت‌گیری درونی بین گروه آزمایش 1 و 2 تفاوت معناداری حاصل شد و پایداری نمرات در مرحله پیگیری نیز برقرار بود ( 0/05>p ).
نتیجه‏ گیری: نتایج نشان دادند که این روش آموزشی در کاهش اضطراب یادگیری زبان دوم به صورت پایدار و درونی­ کردن جهت­ گیری یادگیری زبان دوم در یادگیرندگان انگلیسی مؤثر بوده است و برنامه­ ریزان آموزش زبان­های خارجی می­ توانند از  این روش آموزشی استفاده کنند.
واژه‌های کلیدی: برنامه آموزش ضرب‌المثل‌‌های انگلیسی مبتنی بر کاریکاتور، اضطراب یادگیری زبان دوم، جهت‌گیری یادگیری زبان
متن کامل [PDF 1585 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/4/21 | پذیرش: 1400/7/10 | انتشار: 1400/8/11
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tajalli P, Khodayari Moghadam A, Sepahmansour M. Developing a Cartoon-Based English Proverbs Training Program and its Effectiveness on Anxiety and Orientation of L2 learning in English Learners. J Child Ment Health. 2021; 8 (3) :15-29
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1168-fa.html

تجلی پریسا، خدایاری مقدم افسانه، سپاه منصور مژگان. تدوین برنامه آموزش ضرب‌المثل‌های انگلیسی مبتنی برکاریکاتور و اثربخشی آن بر اضطراب و جهت‌گیری یادگیری زبان دوم در یادگیرندگان زبان انگلیسی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1400; 8 (3) :29-15

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1168-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( دوره هشتم شماره سوم پاییز 1400 - 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4343