[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 92-78 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی بازی های توانبخشی شناختی رایانه ای (بازی آرام) و بازی های توانبخشی عملی (بازی های توجهی) بر حافظه کاری، بازداری ‌‌‌‌‌‌پاسخ، و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان
محمد دریکوند*1 ، منیجه شهنی ییلاق2 ، علیرضا حاجی یخچالی2
1- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران
چکیده:   (2278 مشاهده)
زمینه و هدف: نارساخوانی، یکی از شایع­ ترین اختلالات یادگیری است که امکان سرایت به دیگر حوزه ­های تحصیلی و افت تحصیلی دانش ­آموزان دبستانی را در پی دارد. بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی بازی­ های­ توان بخشی شناختی رایانه ­ای (آرام) ­و بازی های توانبخشی عملی (بازی­ های توجهی) بر حافظه‌‌ کاری، بازداری ‌‌‌‌‌‌پاسخ، و درک مطلب دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص از نوع خواندن انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع شبه ­تجربی با طرح پیش­ آزمون- پس ­آزمون شامل دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه فعال بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش ­آموزان مشغول به تحصیل در پایه ­های دوم تا پنجم مقطع ابتدایی شهرستان اندیمشک در سال 1401-1400 بود که با روش نمونه ­گیری در دسترس 60 دانش­ آموز انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 20 نفری (دو گروه آزمایشی و یک گروه گواه فعال) جایدهی شدند. برای گروه یکم بازی توانبخشی شناختی رایانه­ای و برای گروه دوم بازی توانبخشی عملی در 11 جلسه 45 دقیقه ای اجرا شد؛ در حالی که گروه گواه مداخله­ ای را دریافت نکرد. هر سه گروه در پیش­آزمون و پس­آزمون به آزمون­ های حافظه‌‌ کاری وکسلر، برو-نرو، و آزمون خواندن و نارساخوانی (نما)، پاسخ دادند و داده ­های به­ دست آمده از این ابزارها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری و آزمون مقایسه زوجی بنفرونی تحلیل شدند.
 یافته ­ها: نتایج تحلیل داده ­ها نشان داد که بازی­ های توانبخشی شناختی (رایانه­ ای و عملی) باعث بهبود حافظه کاری، بازداری ‌‌‌‌‌‌پاسخ، و درک مطلب دانش ­آموزان نارساخوان می­ شوند (0/05 >p). همچنین نتایج آزمون بنفرونی نشان داد که توانبخشی رایانه ­ای در مقایسه با بازی ­های عملی از اثربخشی بالاتری برخوردار است.
نتیجه­گیری: با توجه به نتایج به دست آمده، بازی ­های توانبخشی (رایانه­ ای و عملی) می ­توانند به عنوان یک روش کارآمد در درمان اختلالات یادگیری توسط مشاوران و متخصصان به کار گرفته شوند.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: توانبخشی شناختی، حافظه کاری، بازداری ‌‌‌‌‌‌پاسخ، درک مطلب، نارساخوانی
متن کامل [PDF 1188 kb]   (716 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/1/3 | پذیرش: 1402/2/27 | انتشار: 1402/3/31
فهرست منابع
1. Rasouli S, Vahedi S, Gharadaghi A, Nemati S. Developing and validation of intervention program based on multiple learning systems for students with specific learning with reading disabilities: meta-synthesis study. J Child Ment Health. 2022; 9(2): 1-20. http://doi.org/10.52547/jcmh. 9.2.2 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.2.2]
2. Babu MR, Durgaiah P. Reading habits among Student teachers in relation to their age, gender and management. The International Journal of Indian Psychology. 2016; 3(4): 170-176. http://doi.org/10.25215/0304.149 [Link] [DOI:10.25215/0304.149]
3. Al-Rimawi S, Al Masri A. The level of reading comprehension skills of students with learning disabilities in Jordan. Journal of Educational and Social Research. 2022; 12(1): 234-245. (https://creativecommons.org/ licenses/ by- nc/4.0/) [Link] [DOI:10.36941/jesr-2022-0019]
4. Nicolson RI, Fawcett AJ. Development of dyslexia the delayed neural commitment framework. Frontiers in Behavioral Neuroscience. 2019; 13: 1-16. http://doi.org/10.3389/.2019.00112 [Link] [DOI:10.3389/fnbeh.2019.00112]
5. Kuhl U, Neef NE, Kraft I, Schaadt G, Dörr L, Brauer J, Czepezauer I, Müller B, Wilcke A, Kirsten H, Emmrich F. The emergence of dyslexia in the developing brain. Neuroimage. 2020; 2(11): 1-11. http://doi.org. 10.1016/2020.116633 [Link] [DOI:10.1016/j.neuroimage.2020.116633]
6. Afshari, A, Rezaei, R. The effectiveness of Sand Smart software on executive functions (focused attention, the ability to organize and plan, and auditory and visual work memory) in students with dyslexia. Journal of Learning Disabilities. 2019; 8(3): 26-48. [Persian] http://doi.org. 10.22098/JLD.2019.787 [Link]
7. Gray S, Fox AB, Green S, Alt M, Hogan TP, Petscher Y, Cowan N. Working memory profiles of children with dyslexia, developmental language disorder, or both. J Speech Hear Res. 2019; 62(6): 39-58. http://doi.org. 10.1044/2019_JSLHR-L-18-0148 [Link] [DOI:10.1044/2019_JSLHR-L-18-0148]
8. Taghizadeh H, Soltani A, Manzari Tavakoli H, Zeinaddiny Maymand Z. The structural model of the role of executive functions in learning performance of students with specific learning disabilities. J Child Ment Health. 2017; 4 (2): 25-36. URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-205-en.html [Link]
9. Schworer EK, Esbensen AJ, Fidler DJ, Beebe DW, Carle A, Wiley S. Evaluating working memory outcome measures for children with Down syndrome. J Intellect Disabil Res. 2022; 66(1): 195-211. http://doi.org. 10.1111/jir.12833 [Link] [DOI:10.1111/jir.12833]
10. Ortega Jiménez NR, López V, Carrasco Chaparro X, Escobar MJ, García AM, Parra MA, Aboitiz F. Neurocognitive mechanisms underlying working memory encoding and retrieval in Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder. Scientific reports. 2020; 10(1): 1-13. http://doi.org. 10.1038/41598-020-64678 [Link] [DOI:10.1038/s41598-020-64678-x]
11. Maleki S, Arjmandnia, AA. The role of working memory in learning disorder: By focusing on reading disorder and reviewing the related projects. Rooyesh. 2019; 8(3): 101-112. [Persian].http://doi.org. 20.1001.1.2383353.1398.8.3. 20.0 [Link]
12. van Ede F. Visual working memory and action: Functional links and bi-directional influences. Visual Cognition. Visual Cognition. 2020; 28(5-8):401-413. http://doi.org. 10.1080/13506285.2020.1759744 [Link] [DOI:10.1080/13506285.2020.1759744]
13. Mahdavi Najmabadi Z, Kadivar P, Arjmandnia A, Posheneh K. Investigating the relationship between Visual- spatial Processing and working memory with creativity and math anxiety: mediation of math self-efficacy and social intelligence. Journal of Innovation and Creativity in Human Science. 2020; 9(4): 1-34. [Link]
14. Novaes CB, Zuanetti PA, Fukuda MT. Effects of working memory intervention on students with reading comprehension difficulties. Revista CEFAC. 2019; 21(4): 1-11. http://doi.org. 10.1590/1982-0216/201921417918 [Link] [DOI:10.1590/1982-0216/201921417918]
15. Xu P, Wu D, Chen Y, Wang Z, Xiao W. The effect of response inhibition training on risky decision-making task performance. Frontiers in Psychology. 2020; (11): 1-9. http://doi.org. 10.3389/.2020.01806 [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2020.01806]
16. Nouwens S, Groen MA, Kleemans T, Verhoeven L. How executive functions contribute to reading comprehension. British Journal of Educational Psychology. 2021; 91(1):169-192. http://doi.org. 10.1111/bjep.12355 [Link] [DOI:10.1111/bjep.12355]
17. Borella E, De Ribaupierre A. The role of working memory, inhibition, and processing speed in text comprehension in children. Learning and Individual Differences. 2014; 1(34): 86-92. http://doi.org. 10.1016/j.lindif.2014.05.001 [Link] [DOI:10.1016/j.lindif.2014.05.001]
18. Petretto DR, Masala C. Dyslexia and specific learning disorders: new international diagnostic criteria. J Child Dev Disord. 2017; 3(4): 1-5. http://doi.org.10.4172/2472-1786 .100057 [Link]
19. Kasyani N, Zarei H A. Relationship between reading literacy with mathematical and science performance of female students in timss test. Psychological Science. 2019; 18(74):257-264. [Persian]. http://doi.org. 20.1001.1.1735 7462.1398.18.74.9.6 [Link]
20. Tan MS, Amiel JJ. Teachers learning to apply neuroscience to classroom instruction: Case of professional development in British Columbia. Professional Development in Education. 2019; 48(1): 70-87. http://doi.org. 10.1080/ 19415257.2019.1689522 [Link] [DOI:10.1080/19415257.2019.1689522]
21. Bergo E, Lombardi G, Pambuku A, Della Puppa A, Bellu L, D'avella D, Zagonel V. Cognitive rehabilitation in patients with gliomas and other brain tumors: state of the art. BioMed research international. 2016; 1-11. http://doi.org. 10.1155/2016/3041824 [Link] [DOI:10.1155/2016/3041824]
22. Abbasi Fashami N, Akbari B, Hossein khanzadeh AA. Comparison of the effectiveness of cognitive rehabilitation and neurofeedback on improving the executive functions in childrens with dyslexia. Journal of Child Mental Health. 2020; 7(2): 294-311. [Persian] http://doi.org. 10.29252/.7. 2.25 [Link] [DOI:10.29252/jcmh.7.2.25]
23. Movahedi Y. The effectiveness of neuropsychological rehabilitation treatment on improving the performance of response inhibition in students with learning disabilities in math and dyscalculia. Journal of Learning Disabilities. 2020
24. 9(2): 132-152. [Persian] http://doi.org. 10.22098/ 2020.860 [Link]
25. Radfar F, Nejati V, Fathababdi J, Layegh H. Effect of attention training on working memory function and reading components in Pupils with dyslexia: A single-subject design study. J Mazandaran Univ Med Sci. 2016; 26(142): 194-212. [Persian] URL: http://jmums.mazums.ac.ir/article -1-8800-en.html [Link]
26. Salas-Gomez D, Fernandez-Gorgojo M, Pozueta A, Diaz-Ceballos I, Lamarain M, Perez C, Kazimierczak M, Sanchez-Juan P. Physical activity is associated with better executive function in university students. Front Hum Neurosci. 2020; (14): 1-8. http://doi.org.10.3389/2020. 00011 [Link] [DOI:10.3389/fnhum.2020.00011]
27. Ayarrezaie, F, Sameri M. The effectiveness of accuracy training on reading ability of dyslexic students in third basic elementary school. Journal of Learning Disabilities. 2019; 8(3): 91-111. [Persian] http://doi.org. 10.22098/jld.2019. 790 [Link]
28. Hemati Almdarloo G, Tavakoli F. The efficacy of attention plays on reading performance of female students with dyslexia. Journal of Educational Psychology Studies. 2020; 17(40): 34-53. http://doi.org. 10.22111/.2021.5897 [Link]
29. Raven J. The Raven's progressive matrices: change and stability over culture and time. Cognitive psychology. 2000; 41(1): 1-48. http://doi.org. 10.1006/cogp.1999.0735 [Link] [DOI:10.1006/cogp.1999.0735]
30. Vestberg T, Reinebo G, Maurex L, Ingvar M, Petrovic P. Core executive functions are associated with success in young elite soccer players. PloS one. 2017; 12(2):1-13. http://doi.org. 10.1371/journal.pone.0170845 [Link] [DOI:10.1371/journal.pone.0170845]
31. Karami noori R, Moradi A. Reading and dyslexia test (NAMA). Tehran: Jihad University, teacher training. [In persion] [Link]
32. Karimi Lichahi R, Akbari B, Hoseinkhanzadeh AA, Asadi Majreh S. The effect of a multidimensional intervention program (sensory-motor integration training for child and parent) on reading attitudes and performance of students with dyslexia. J Child Ment Health. 2021; 8(2):1-16. http://doi.org. 10.52547/.8.2.1 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.8.2.1]
33. Khanjani Z, nazari MA, abravani P. The effectiveness of cognitive rehabilitation on executive functions in patients with stroke. Clinical Psychology Studies. 2019; 9(34): 197-226. http://doi.org. 10.22054/jcps.2019.38717.2059 [Link]
34. Wodka EL, Mark Mahone E, Blankner JG, Gidley Larson JC, Fotedar S, Denckla MB, Mostofsky SH. Evidence that response inhibition is a primary deficit in ADHD. J Clin Exp Neuropsychol. 2007; 29(4): 345-56. http://doi.org. 10.1080/13803390600678046 [Link] [DOI:10.1080/13803390600678046]
35. Robatmili S, Borjali A, Alizadeh H, Nokni M, Farokhi N. Computer- assisted cognitive rehabilitation for response inhibition in children with ADHD (inattentive presentation). Psychology of Exceptional Individuals. 2015; 5(19): 1-126. [Persian]. [Link]
36. Farzadi F, Behroozi N, Shahni Yilagh M, Omidian M. The effect of chucky & nelly cognitive game on hot and cold executive function skills in order to develop school readiness skills in preschool children. J Child Ment Health. 2022; 9(1): 32-52. http://doi.org. 10.52547/jcmh.9.1.4 [Link] [DOI:10.52547/jcmh.9.1.4]
37. Schulz KP, Fan J, Magidina O, Marks DJ, Hahn B, Halperin JM. Does the emotional go/no-go task really measure behavioral inhibition? Convergence with measures on a non-emotional analog. Arch Clin Neuropsychol. 2007; 22(2): 151-160. http://doi.org. 10.1016/j.acn.2006.12.001 [Link] [DOI:10.1016/j.acn.2006.12.001]
38. Maghsudloo M, Nejati V, Fathabadi J. Effectiveness of ARAM cognitive rehabilitation package on improvement of executive function based on behavioral rating in preschool children with ADHD symptoms. Psychology of Exceptional Individuals. 2019; 9(33): 23-43. http://doi.org. 10.22054/jpe.2019.31691.1769 [Link]
39. Mostafaie A, Oraki M, Niknam A. The effect of attention-based games on the self-regulatory and executive function of anxious students. Neuropsychology. 2018; 4(14): 111-128. http://doi.org. http://doi: 10.30473/clpsy.2018.41812. 1354 [Link]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Derikvand M, Shahni Yilagh M, Hajiyakhchali A. The Comparison of Effects of Computer Cognitive Rehabilitation (ARAM) and Practical Rehabilitation Games (Attention Games) on Working Memory, Response Inhibition, and Reading Comprehention of Students with Dyslexia. J Child Ment Health 2023; 10 (1) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1252-fa.html

دریکوند محمد، شهنی ییلاق منیجه، حاجی یخچالی علیرضا. مقایسه اثربخشی بازی های توانبخشی شناختی رایانه ای (بازی آرام) و بازی های توانبخشی عملی (بازی های توجهی) بر حافظه کاری، بازداری ‌‌‌‌‌‌پاسخ، و درک مطلب دانش آموزان نارساخوان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (1) :78-92

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1252-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710