[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 1 صفحات 46-32 برگشت به فهرست نسخه ها
هنجاریابی مقیاس تحول شغلی کودکان در شهر اصفهان در سال 1401
سمیه ولیخانی1 ، پانته آ جهانگیر2 ، محمد رضا عابدی*3
1- گروه مشاوره، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی‌شهر، اصفهان، ایران
2- گروه مشاوره، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران
3- گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، ایران
چکیده:   (1444 مشاهده)
زمینه و هدف: اندازه‌گیری پیشرفت شغلی کودکان برای موفقیت آنها در محیط کار، تحصیل و به‌طورکلی زندگی بسیار مهم است. با وجود این، ابزارهای اندازه‌گیری موجود فاقد اعتبار و روایی هستند که نیاز به ابزارهای بهتر را برجسته می‌کند. پژوهش حاضر با هدف تهیه جدول هنجار برای مقیاس تحول شغلی دوران کودکی در بین دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دوره یکم اصفهان انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع هنجاریابی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی دوره یکم اصفهان در سال 1401 بود که در این پژوهش 351 نفر از دانش‌آموزان به روش نمونه‌گیری تصادفی- خوشه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش مقیاس تحول شغلی دوران کودکی (شولتایس و استد، 2004) و فرم کوتاه مقیاس سازش‌پذیری شغلی (مگ گیوری، روسیر و ساویکاس، 2015) بود. برای تحلیل داده‌ها از روش‌های توصیفی فراوانی و درصد، جهت بررسی همسانی درونی مقیاس از روش آلفای کرونباخ، و جهت تعیین روایی همگرا از ضریب همبستگی استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS22 انجام شد.
یافته‌ها: ملاک اعتبار بررسی‌شده در مقیاس حاضر، ضریب آلفای کرونباخ بود که اعتبار نسبتاً بالای ابزار حاضر را نشان داد (94/0). نتایج روایی همگرا نیز نشان داد که این ابزار با فرم کوتاه مقیاس سازش‌پذیری شغلی همبستگی معناداری دارد (001/0P=، 78/0).
نتیجه‌گیری: درمجموع یافته‌ها نشان داد که نسخه فارسی مقیاس تحول شغلی دوران کودکی برای سنجش این سازه در جمعیت کودکان ایرانی از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار است. پیشنهاد می‌شود در جهت استفاده و ارتقای کارایی این ابزار، پژوهش‌های بیشتری و در گروه‌های مختلف اجرا شود.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: هنجاریابی، مقیاس تحول شغلی، دوران کودکی
متن کامل [PDF 985 kb]   (561 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/2/18 | پذیرش: 1402/4/31 | انتشار: 1402/5/7
فهرست منابع
1. Zhang H, Lee I, Ali S, DiPaola D, Cheng Y, Breazeal C. Integrating ethics and career futures with technical learning to promote AI literacy for middle school students: An exploratory study. International Journal of Artificial Intelligence in Education. 2022 May 9:1-35. https://doi.org/10.1007/s40593-022-00293-3 [DOI:10.1007/s40593-022-00293-3 [Link]]
2. McMahon M, Watson M. Career development learning in childhood: a critical analysis. British Journal of Guidance & Counselling. 2022 May 4; 50(3):345-50. https://doi.org/10.1080/03069885.2022.2062701 [DOI:10.1080/03069885.2022.2062701 [Link]]
3. Jiang Z, Newman A, Le H, Presbitero A, Zheng C. Career exploration: A review and future research agenda. Journal of Vocational Behavior. 2019 Feb 1; 110:338-56. http://dx.doi.org/10.1016/j.jvb.2018.08.008 [Link] [DOI:10.1016/j.jvb.2018.08.008]
4. Hartung PJ, Porfeli EJ, Vondracek FW. Child vocational development: A review and reconsideration. Journal of vocational behavior. 2005 Jun 1; 66(3):385-419. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.05.006 [DOI:10.1016/j.jvb.2004.05.006 [Link]]
5. Hartung PJ, Porfeli EJ, Vondracek FW. Career adaptability in childhood. The Career Development Quarterly. 2008 Sep [DOI:10.1002/j.2161-0045.2008.tb00166.x]
7. Cordier R, Chen YW, Speyer R, Totino R, Doma K, Leicht A, Brown N, Cuomo B. Child-report measures of career performance: a systematic review. PLoS One. 2016 Jan 25; 11(1). https://doi.org/10.1371/journal.pone.0147751 [DOI:10.1371/journal.pone.0147751 [Link]]
8. Palladino Schultheiss DE, Stead GB. Childhood career development scale: Scale construction and psychometric properties. Journal of Career Assessment. 2004 May; 12(2):113-34. https://doi.org/10.1177/1069072703257751 [DOI:10.1177/1069072703257751 [Link]]
9. Macías-González GG, Caldera-Montes JF, Salán-Ballesteros MN. Orientación vocacional en la infancia y aspiraciones de carrera por género. Convergencia. 2019 Aug; 26(80). https://doi.org/10.29101/crcs.v26i80.10516 [DOI:10.29101/crcs.v26i80.10516 [Link]]
10. Super DE. A life-span, life-space approach to career development. Journal of vocational behavior. 1980 Jun 1; 16(3):282-98. https://doi.org/10.1016/0001-8791(80)90056-1 [DOI:10.1016/0001-8791(80) 90056-1 [Link]]
11. Ferrari L, Ginevra MC, Santilli S, Nota L, Sgaramella TM, Soresi S. Career exploration and career knowledge in Italian children. International Journal for Educational and Vocational Guidance. 2015 Jul; 15:113-30. https://doi.org/10.1007/s10775-015-9299-1 [DOI:10.1007/s10775-015-9299-1 [Link]]
12. Porfeli EJ, Hartung PJ, Vondracek FW. Children's vocational development: A research rationale. The Career Development Quarterly. 2008 Sep; 57(1):25-37. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2008.tb00163.x [DOI:10.1002/j.2161-0045.2008.tb00163.x [Link]]
13. Watson M, Nota L, McMahon M. Child career development: Present and future trends. International Journal for Educational and Vocational Guidance. 2015 Jul; 15:95-7. https://doi.org/10.1007/s10775-015-9308-4 [DOI:10.1007/s10775-015-9308-4 [Link]]
14. Stead GB, Schultheiss DE. Validity of childhood career development scale scores in South Africa. International Journal for Educational and Vocational Guidance. 2010 Jul; 10:73-88. https://doi.org/10.1007/s10775-010-9175-y [DOI:10.1007/s10775-010-9175-y [Link]]
15. Super DE. The Psychology of Careers, New York. Harpers. 1957:45-53. https://archive.org/details/psychologyofcare0000supe/page/n5/mode/2up [Link]
16. Wood C, Kaszubowski Y. The career development needs of rural elementary school students. The Elementary School Journal. 2008 May; 108(5):431-44. https://doi.org/10.1086/589472 [DOI:10.1086/ 589472 [Link]]
17. Stead GB, Schultheiss DE. Construction and psychometric properties of the Childhood Career Development Scale. South African Journal of Psychology. 2003 Nov 1; 33(4):227-35. https://doi.org/10.1177/008124630303300405 [DOI:10.1177/008124630303300 405 [Link]]
18. Oliveira ÍM. Avaliação do desenvolvimento vocacional na infância: Versão portuguesa da Childhood Career Development Scale (Doctoral dissertation, Universidade do Minho (Portugal)).2012. https://hdl.handle.net/1822/20277 [Link]
19. Silva D, Vieira JT, Machado S, Ramos TS. The Childhood Career Development Scale (CCDS) - Psychometric Properties In A Sample Of Portuguese Pre-adolescents. In: International Psychological Applications Conference and Trends. 2017. https://www.researchgate.net/publication/ 320865882 [Link]
20. Stead GB, Schultheiss DE, Oliver A. A review of assessment in child career development. Career exploration and development in childhood. 2016 Oct 4:157-70. https://b2n.ir/r38842 [Link]
21. Kirdök O. Secondary School Students' Positive and Negative Perfectionism as a Predictor of Career Development. Educational Research and Reviews. 2018 Oct 23; 13(20):696-703. https://doi.org/10.5897/ERR2018.3594 [DOI:10.5897/ERR2018. 3594 [Link]]
22. Crause E. The effect of using a computer-based exploration tool on children's career development learning. (Doctoral dissertation, Nelson Mandela Metropolitan University). 2013. http://hdl.handle.net/10948/d1015020 [Link]
23. Onyusheva I, Naruenatdumrong N. Human 4.0: Next Era Important Skills for Employment in Thailand. The EUrASEANs: journal on global socio-economic dynamics. 2019 Mar 31(2 (15)):12-8. https://doi.org/10.35678/2539-5645.2(15).2019.12-18 [DOI:10.35678/2539-5645.2(15).2019.12-18 [Link]]
24. Araújo AM, Taveira MC. Study of career development in children from a developmental-contextual perspective. European Journal of Education and Psychology. 2009;2(1):49-67. https://doi.org/10.30552/ejep.v2i1.19 [DOI:10.30552/ejep.v2i1.19 [Link]]
25. Schultheiss DEP. Current status and future agenda for the theory, research, and practice of childhood career development. Career Dev Q [Internet]. 2008; 57(1):7-24. https://doi.org/10.1002/j.2161-0045.2008.tb00162.x [DOI:10.1002/j.2161-0045.2008.tb00162.x [Link]]
26. Watson M, McMahon M. Children's career development: A research review from a learning perspective. Journal of vocational behavior. 2005 Oct 1; 67(2):119-32. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.08.011 [DOI:10.1016/j.jvb.2004.08.011 [Link]]
27. Maggiori C, Rossier J, Savickas ML. Career adapt-abilities scale-short form (CAAS-SF) construction and validation. Journal of career assessment. 2017; 25(2):312-25. https://doi.org/10.1177/1069072714565856 [DOI:10.1177/1069072714565856 [Link]]
28. Işık E, Yeğin F, Koyuncu S, Eser A, Çömlekciler F, Yıldırım K. Validation of the Career Adapt-Abilities Scale-Short Form across different age groups in the Turkish context. Int J Educ Vocat Guid [Internet]. 2018; 18(3):297-314. https://doi.org/10.1007/s10775-018-9362-9 [DOI:10.1007/s10775-018-9362-9 [Link]]
29. Yu H, Dai Y, Guan X, Wang W. Career Adapt-Abilities Scale-Short Form (CAAS-SF): Validation across three different samples in the Chinese context. J Career Assess [Internet]. 2020; 28(2):219-40. https://doi.org/10.1177/1069072719850575 [DOI:10.1177/ 1069072719850575 [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valikhani S, Jahangir P, Abedi M R. Standardization of Childhood Career Development Scale in Isfahan City, 2022. J Child Ment Health 2023; 10 (1) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1351-fa.html

ولیخانی سمیه، جهانگیر پانته آ، عابدی محمد رضا. هنجاریابی مقیاس تحول شغلی کودکان در شهر اصفهان در سال 1401. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (1) :32-46

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1351-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 1 - ( دوره دهم شماره اول بهار 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710