[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 30-15 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش کنش‌های اجرایی و مؤلفه‌های چشم‌انداز زمانی در پیش‌بینی قلدری دانش‌آموزان
فاطمه ناظری1 ، مهدیه شفیعی تبار*2
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، ایران
چکیده:   (1379 مشاهده)
زمینه و هدف: خشونت و قلدری در مدرسه رایج‌ترین شکل قربانی شدن در دوران کودکی و نوجوانی است که اثرات زیان‌باری بر حوزه‌های مختلف عملکرد از جمله بهزیستی تحصیلی، رفتاری، روانی، و اجتماعی برجا می‌گذارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش کنش‌های اجرایی و چشم‌انداز زمانی در پیش‌بینی قلدری دانش‌آموزان انجام شد.
روش: طرح پژوهش توصیفی همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان ۱۰ تا ۱۳سال مدارس شهر قم در سال تحصیلی 1400 1401 بود که از این میان تعداد ۲۷۳ نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس قلدری ایلی نویز (2001)، سیاهه چشم‌انداز زمانی زیمباردو (1999)، و مقیاس نقایص کنش‌های اجرایی کودکان و نوجوانان بارکلی (2012) گردآوری شد. تحلیل داده‌ها توسط نسخه 24 نرمافزار SPSS و با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام‌به‌گام) انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان دادند قلدری با نارسایی در خودمهارگری/ بازداری (۱۶۸/۰r=، 005/0=p) و چشم‌انداز گذشته‌ منفی (246/0=r، 000۱/0=p) رابطه مثبت و معنادار داشت (00۱/0> p). همچنین نتایج رگرسیون نشان داد که خودمهارگری/بازداری (007/0=p، 159/0=ß) و چشمانداز زمانی گذشته منفی (00۱/0=p، 246/0=ß) توانستند تغییرات رفتار قلدری دانشآموزان را در ۶/۸ درصد پیش بینی کنند.
نتیجه‌گیری: باتوجه‌به اینکه چشم‎انداز زمانی گذشته‎ منفی و نقص در خودمهارگری/ بازداری، توانایی تبیین تغییرات رفتار قلدری در دانشآموزان را دارند؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود برنامه‌های مداخله‌ای به‌منظور بهبود کنش‌های‌ اجرایی و چشم‌انداز زمانی برای پیشگیری از قلدری در دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد.
شماره‌ی مقاله: 2
واژه‌های کلیدی: کنش‌های اجرایی، چشم‌انداز زمانی، قلدری
متن کامل [PDF 1663 kb]   (506 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/4/26 | پذیرش: 1403/3/5 | انتشار: 1403/3/5
فهرست منابع
1. Verlinden M, Veenstra R, Ghassabian A, Jansen PW, Hofman A, Jaddoe VW, et al. Executive functioning and non-verbal intelligence as predictors of bullying in early elementary school. J Abnorm Child Psychol. 2014; 42: 953-66. https://doi.org/10.1007/s10802-013-9832-y [DOI:10.1007/s10802-013-9832-y [Link]]
2. Pichel R, Feijóo S, Isorna M, Varela J, Rial A. Analysis of the relationship between school bullying, cyberbullying, and substance use. Child Youth Serv Rev. 2022; 134 (1): 106369. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2022.106369 [DOI:10.1016/j.childyouth.2022.106369 [Link]]
3. Arim RG, Bougie E, Kohen DE. Correlates of perceptions of bullying at school among first nations youth living off reserve. Aboriginal policy studies. 2020; 10: 8(2). https://doi.org/10.5663/aps.v8i2.29349 [DOI:10.5663/aps.v8i2.29349 [Link]]
4. Liu J. Characteristics and Interventions of Bullying Behavior of Teenagers under the Background of Informatization. Converter. 2021; 10: 232-8.‌ https://doi.org/10.17762/converter.173 [DOI:10.17762/conv erter.173 [Link]]
5. Silva GR, Lima ML, Acioli RM, Barreira AK. Prevalence and factors associated with bullying: differences between the roles of bullies and victims of bullying. J Pediatr. 2020; 96: 693-701. https://doi.org/10.1016/j.jped.2019.09.005 [DOI:10.1016/j.jped.2019.09.005 [Link]]
6. Okafor SO. Bullying as predictor of students academic achievement in public secondary schools in Onitsha North LGA. Journal of Educational Research & Development. 2021; 4(1). [Link]
7. Medeiros W, Torro-Alves N, Malloy-Diniz LF, Minervino CM. Executive functions in children who experience bullying situations. Front Psychol. 2016; 7: 1197. https://doi: 10.3389/fpsyg.2016.01197‌ [Link] [DOI:10.3389/fpsyg.2016.01197]
8. McQuade JD. Peer victimization and changes in physical and relational aggression: The moderating role of executive functioning abilities. Aggress Behav. 2017; 43(5):503-512. https://doi:10.1002/ab.21708 [Link] [DOI:10.1002/ab.21708]
9. Aydın O, Obuća F, Boz C, Ünal-Aydın P. Associations between executive functions and problematic social networking sites use. J Clin Exp Neuropsychol. 2020; 42(6): 634-45. https://doi.org/10.1080/13803395.2020.1798358 [DOI:10.1080/13803395.2020.1798358 [Link]]
10. Michel E, Molitor S, Schneider W. Executive functions and fine motor skills in kindergarten as predictors of arithmetic skills in elementary school. Dev Neuropsychol. 2020; 45(6): 367-79. https://doi.org/10.1080/87565641.2020.1821033 [DOI:10.1080/87565641.2020.1821033 [Link]]
11. Ellis ML, Weiss B, Lochman JE. Executive functions in children: Associations with aggressive behavior and appraisal processing. J Abnorm Child Psychol. 2009; 37(7): 945-56. https://doi.org/10.1007/s10802-009-9321-5 [DOI:10.1007/s10802-009-9321-5‌ [Link]]
12. Morea A, Calvete E. Understanding the perpetuation of cyberbullying victimization in adolescents: The role of executive functions. Res Child Adolesc Psychopathol. 2022; 50(10): 1299-311. https://doi.org/10.1007/s10802-022-00926-0 [DOI:10.1007/s10802-022-00926-0 [Link]]
13. O'Toole SE, Tsermentseli S, Humayun S, Monks CP. Cool and hot executive functions at 5 years old as predictors of physical and relational aggression between 5 and 6 years old. Int J Behav Dev. 2019; 43(2): 157-65. https://doi.org/10.1177/0165025418798498 [DOI:10.11 77/01 65025418798498 [Link]]
14. Kloosterman PH, Kelley EA, Parker JD, Craig WM. Executive functioning as a predictor of peer victimization in adolescents with and without an Autism Spectrum Disorder. Res Autism Spectr Disord. 2014; 8(3): 244-54. https://doi:10.1016/j.rasd.2013.12.006 [link] [DOI:10.1016/j.rasd.2013.12.006]
15. Jenkins LN, Tennant JE, Demaray MK. Executive functioning and bullying participant roles: Differences for boys and girls. J Sch Violence. 2018; 17(4): 521-37. https://doi.org/10.1080/15388220.2018.1453822 [DOI:10.1080/15388220.2018.1453822 [Link]]
16. Hughes C, White A, Sharpen J, Dunn J. Antisocial, angry, and unsympathetic: "Hard-to-manage" preschoolers' peer problems and possible cognitive influences. J Child Psychol Psychiatry. 2000; 41(2): 169-79. https://doi.org/10.1017/S0021963099005193 [DOI:10.1017/ S0021963099005193 [Link]]
17. Raaijmakers MA, Smidts DP, Sergeant JA, Maassen GH, Posthumus JA, Van Engeland H, et al. Executive functions in preschool children with aggressive behavior: Impairments in inhibitory control. J Abnorm Child Psychol. 2008; 36: 1097-107. https://doi.org/10.1007/s10802-008-9235-7 [DOI:10.1007/s10802-008-9235-7 [Link]]
18. Caetano LA, de Oliveira WA, do Nascimento LC, Manochio-Pina MG, Ramos SB, da Silva JL. Relationship between executive functions and bullying: an integrative literature review. Psicologia: teoria e prática. 2021; 23(2): 1-23.‌ https://doi.org/10.5935/1980-6906/ePTPPE12854 [DOI:10.5935/1980-6906/ePTPPE12854 [Link]]
19. Moon J, Mello ZR. Time among the taunted: The moderating effect of time perspective on bullying victimization and self-esteem in adolescents. J Adolesc. 2021; 89: 170-82. https://doi.org/10.1016/j.adolescence.2021.05.002 [DOI:10.1016/j.adolescence.2 021.05.002 [Link]]
20. Witowska J, Zajenkowski M. Cognitive consequences of timeframe bias. On the link between working memory, cognitive switching, and time perspective. Curr Psychol. 2021; 40: 3532-45. https://doi.org/10.1007/s12144-019-00302-0 [DOI:10.1007/s12144-019-00302-0 [Link]]
21. Rönnlund M, Carelli MG. Deviations from a balanced time perspective in late adulthood: Associations with current g and g in youth. Intelligence. 2018; 71: 8-16. https://doi.org/ 10.1016/j.intell.2018.09.002 [Link] https://doi.org/10.1016/j.intell.2018.09.002 [DOI:10.1016/j.intell.2018.09.002 [Link]]
22. Bodecka M, Nowakowska I, Zajenkowska A, Rajchert J, Kaźmierczak I, Jelonkiewicz I. Gender as a moderator between Present-Hedonistic time perspective and depressive symptoms or stress during COVID-19 lock-down. Pers Individ Dif. 2021; 168: 110395. https://doi.org/10.1016/j.paid.2020.110395 [DOI:10.1016/j. paid.2020.110395 [Link]]
23. Vowinckel JC. Balanced time perspectives and mindfulness [Bachelor's thesis]. [Enschede, Netherlands]: Faculty of Behavioral Sciences, University of Twente; 2012. [Link]
24. Ikram H. Burning out of time: the relationship between future time perspective, workaholism, psychological capital, emotional intelligence, and burnout [Master's thesis]. [San Bernardino, America]: Faculty of California State University, San Bernardino; 2023. [Link]
25. Youngquist AL. Bullying, time perspective, and psychological outcomes among adolescents. [Master's thesis]. [San Francisco, America]: Faculty of San Francisco State University, San Francisco; 2016. [Link]
26. Gao SL, Chan KL. Future orientation and school bullying among adolescents in rural China: The mediating role of school bonding. Sage Open. 2015; 5(1): 21582440145 68463. https://doi.org/10.1177/2158244014568463 [DOI:10.1177/2158244014568463 [Link]]
27. Mizuta A, Okada E, Nakamura M, Yamaguchi H, Ojima T. Association between the time perspective and type of involvement in bullying among adolescents: A cross‐sectional study in Japan. Jpn J Nurs Sci. 2018; 15(2): 156-66. https://doi.org/10.1111/jjns.12182 [DOI:10.1111/jjns.12182‌ [Link]]
28. Longobardi C, Gullotta G, Ferrigno S, Jungert T, Thornberg R, Settanni M. Cyberbullying and cybervictimization among preadolescents: Does time perspective matter?. Scand J Psychol. 2021; 62(2): 259-66. https://doi.org/10.1111/sjop.12686 [DOI:10.1111/sjop. 12686 [Link]]
29. Gall MD, Borg WR, Gall JP. Educational research: An introduction. Longman Publishing; 2006, pp: 451-452. [Link]
30. Espelage DL, Holt MK. Bullying and victimization during early adolescence: Peer influences and psychosocial correlates. Journal of Emotional Abuse. 2001; 2(2-3): 123-142. https://doi: 10.1300/J135v02n02_08. https://doi.org/ 10.1300/J135v02n02_08 [Link] https://doi.org/10.1300/J135v02n02_08 [DOI:10.1300/J135v02n02_08 [Link]]
31. Chalmeh R. Psychometrics Properties of the Illinois Bullying Scale (IBS) in Iranian Students: Validity, Reliability and Factor Structure. Psychological Models and Methods, 2013; 3(11): 39-52. https://dorl.net/dor/20.1001.1. 22285516.1392.3.11.3.5 [Link]
32. Barkley RA. Barkley deficits in executive functioning scale-children and adolescents (BDEFS-CA). Guilford Press; 2012: 61-118 & 153-156. [Link]
33. Zarenezhad S, Soltani Kouh Banani MH, Abazari K. Psychometric Properties of Barkley's Children and Adolescent Functional Performance Scale. Psychology of Exceptional Individuals. 2018; 8(30): 19-45. [Persian]. [DOI:10.22054/jpe.2018.9209 [Link]]
34. Zimbardo PG, Boyd JN. Putting time in perspective: A valid, reliable individual-differences metric. In: Stolarski M, Fieulaine N, van Beek W. (eds) Time Perspective Theory; Review, Research and Application. Springer Cham; 2015, pp: 17-55. https://doi.org/10.1007/978-3-319-07368-2_2 [DOI:10.1007/978-3-319-07368-2_2 [Link]]
35. Golestaneh SM, Nouroozi F. Effectiveness of Time Prespective Therapy on Motivational and Cognitive Strategies in Procrastinition Students of girls of Persian Gulf University. Social Cognition. 2018; 7(1): 121-40. [Persian]. [Link]
36. Pallant J. SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. London: Routledge; 2020, pp: 55-89. https://doi.org/10.4324/9781003117452 [DOI:10.4324/9781003117452. [Link]]
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nazeri F, Shafieetabar M. The role of executive functions and time perspective components in predicting bullying among students. J Child Ment Health 2024; 11 (1) : 2
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1363-fa.html

ناظری فاطمه، شفیعی تبار مهدیه. نقش کنش‌های اجرایی و مؤلفه‌های چشم‌انداز زمانی در پیش‌بینی قلدری دانش‌آموزان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1403; 11 (1) :15-30

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1363-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 1 - ( دوره یازدهم شماره اول بهار 1403 - 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4710