[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 44-29 برگشت به فهرست نسخه ها
واکاوی مفهوم احترام در کودکان و نوجوانان
پروانه کریمی1 ، جهانگیر کرمی*2 ، خدامراد مومنی2
1- دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
چکیده:   (247 مشاهده)
زمینه و هدف: احترام به عنوان یکی از مفاهیم کلیدی در تحول اجتماعی و اخلاقی کودکان و نوجوانان، نقش بسزایی در شکل‌گیری روابط مثبت و سالم میان همسالان و در جامعه ایفا می‌کند. احترام نه تنها به عنوان یک ارزش اخلاقی شناخته می‌شود، که به عنوان یک عامل مؤثر در شکل‌گیری و تقویت رفتار اجتماعی عمل می‌کند.
روش: پژوهش حاضر با بهره‌گیری از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی تفسیری هایدگری انجام شد تا چگونگی شکل‌گیری و تفسیر معانی مرتبط با مفهوم «احترام» در کودکان و نوجوانان مورد کاوش قرار گیرد. مشارکت کنندگان کودکان و نوجوانان 6، 8، 10، 12 و 15 ساله شهر کرمانشاه بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و رعایت اصل اشباع نظری با 143 کودک و نوجوان مصاحبه نیمهساختار یافته به عمل آمد. جهت تحلیل کیفی داده‌ها و درک دلالت‌های اصلی متون مرتبط با مفهوم احترام، از تکنیک تحلیل مضمون استفاده شد. به منظور مستندسازی بهتر مصاحبه‌ها و همچنین نظم‌دهی، تلخیص و ترکیب داده‌های اولیه به‌دست‌آمده، از نرم‌افزار MAXQDA 2024 استفاده شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که 6 مضمون اقتدار، قرارداد اجتماعی، رفتار اجتماع‌پسند، عدالت، شایستگی، و آزادی فردی استخراج شدند. کودکان در سن 6 سالگی در توصیف مفهوم احترام به اقتدار اشاره کردند، در سن 8 سالگی رفتارهای اجتماع‌پسند مانند کمک به دیگران، محبت کردن و همدلی، در سن 10 سالگی در توصیف احترام از مفاهیم رفتار اجتماع‌پسند و قرارداد اجتماعی همانند هنجار اجتماعی و آداب و رسوم استفاده کردند، کودکان 12 ساله وقتی درباره احترام صحبت می‌کنند، به مفاهیمی مثل عدالت، انصاف و برابری اشاره کردند و در نهایت در سن 15 سالگی نوجوانان در توصیف احترام از مفاهیم شایستگی و آزادی فردی استفاده کردند.
نتیجه‎گیری: این پژوهش با ترسیم نقشه راه تحول مفهوم احترام، بر ضرورت توجه به فرایند تحولی در طراحی برنامه‌های آموزشی و اجتماعی تأکید می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهد که مداخلات متناسب با سن می‌تواند به پرورش نسلی همدل‌تر، عادل‌تر، و مسئولیت‌پذیرتر کمک کرده و مبنایی برای پژوهش‌های آتی فراهم آورد.
شماره‌ی مقاله: 3
واژه‌های کلیدی: مفهوم احترام، کودکان، نوجوانان
متن کامل [PDF 1479 kb]   (124 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1404/4/19 | پذیرش: 1404/6/30 | انتشار: 1404/7/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Karimi P, Karami J, Momeni K. Exploration of the concept of respect in children and adolescents. J Child Ment Health 2025; 12 (3) : 3
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1516-fa.html

کریمی پروانه، کرمی جهانگیر، مومنی خدامراد. واکاوی مفهوم احترام در کودکان و نوجوانان. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (3) :29-44

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1516-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( دوره دوازدهم شماره سوم پاییز 1404 - 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.18 seconds with 39 queries by YEKTAWEB 4725