1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه روان شناسی کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 3- گروه روان شناسی کودکان با نیازهای ویژه، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (3102 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان با نشانگان داون به علت نارسایی در تحول مغزی و شلی عضلات در دوران اولیه تحول، در صحبت کردن و مهارت های کلامی دارای تأخیر هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مداخلات روان شناختی خانواده محور بر افزایش تواناییهای کلامی کودکان دبستانی با نشانگان داون انجام شد. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود. جامعهآماریشامل تمامیکودکان دبستانی 10 تا 11 ساله شهر تهران با نشانگان داون بودند که در سال تحصیلی 96- 1395مشغول به تحصیل بودند. از بین آنها30 نفر به صورت هدفمند انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جای دهی شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 3 ماه در 24 جلسه مداخلات روانشناختی خانوادهمحور را دریافت کردند درحالیکه گروه گواه مداخله ای در این زمینه دریافت نکردند. ابزار پژوهش، نسخه نوین هوش آزمای تهران – استنفورد بینه (افروز و کامکاری، 1385) بود که در مرحله پیش آزمون و پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافته ها:یافتههای پژوهش نشان داد مداخلات روانشناختی خانوادهمحور به افزایش تواناییهای کلامی دانش آموزان با نشانگان داون تحت مداخله منجر میشود. همچنین، این مداخلات سبب ارتقاء استدلال سیال کلامی، دانش کلامی، استدلال کمی کلامی، پردازش دیداری – فضایی کلامی، و حافظه فعال کلامی دانش آموزان با نشانگان داون میشود (سطح معناداری 0/05). نتیجه گیری:بر اساس نتایج پژوهش حاضر، مداخلات روانشناختی خانوادهمحور با آموزش راهبردهای لازم به خانواده ها توانسته است باعث بهبود عملکرد کلامی کودکان با نشانگان داون شود. استلزام های نتیجه به دست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Mirqaemi T S, Sharifi Daramadi P, Afrouz G A. An Investigation on the Effect of Family-Centered Psychological Interventions on the Verbal Ability of Children with Down Syndrome. J Child Ment Health 2018; 5 (3) :126-136 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-341-fa.html
میرقائمی طاهره السادات، شریفی درآمدی پرویز، افروز غلامعلی. بررسی تأثیر مداخلات روانشناختی خانواده محور بر تواناییهای کلامی کودکان با نشانگان داون. فصلنامه سلامت روان کودک. 1397; 5 (3) :126-136