[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) ::
جلد 7 شماره 2 صفحات 119-108 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه مداخله روانی- اجتماعی بر سرعت و دقت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان دارای ضرب‌آهنگ شناختی کند
لیلا همیوند1 ، حمید علیزاده* 2، نورعلی فرخی3 ، فرنگیس کاظمی2
1- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
3- گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
چکیده:   (2125 مشاهده)
زمینه و هدف: ضرب‌آهنگ شناختی کند، مجموعه‌ای از نشانه‌هایی است که برای توصیف نوع خاصی از اختلال توجه، تمرکز حواس، و کندی در پردازش اطلاعات به کار می‌رود. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی برنامه روانی- اجتماعی بر سرعت و دقت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان دارای ضرب‌آهنگ شناختی کند انجام شد.
روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دارای نشانه‌های ضرب‌آهنگ شناختی کند سنین 9 تا 12 سال مدارس آموزش عمومی شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه پژوهش شامل 60 دانش‌آموز با ضرب‌آهنگ شناختی کند بود که با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و به ‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. به ‌منظور شناسایی و تشخیص این دانش‌آموزان از پرسشنامه ضرب‌آهنگ شناختی کند (برنز، 2019) و برای ارزیابی سرعت و دقت پردازش اطلاعات از آزمون توجه بریکنکامپ (1981) استفاده شد. گروه آزمایش در 8 جلسه 60 دقیقه‌ای برنامه‌ مداخله‌ روانی- اجتماعی شرکت کردند و افراد گروه گواه، مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌های به ‌دست‌آمده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه‌ و تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین نمره‌های گروه آزمایش و گواه در سرعت و دقت پردازش اطلاعات، تفاوت معنا‌داری وجود دارد (0/001>p و 32/4=F) و نمرات گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه در مرحله پس­آزمون به طور معناداری افزایش یافته است.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج به دست آمده در این مطالعه می‌توان نتیجه‌گیری کرد که برنامه توانبخشی روانی اجتماعی می‌تواند باعث افزایش سرعت و دقت پردازش اطلاعات شود و بدین ‌ترتیب بخش زیادی از مشکلات رفتاری و تحصیلی دانش‌آموزان را به سبب سرعت کند پردازش داده­ها و اطلاعات در خانه و مدرسه، کاهش دهد.
واژه‌های کلیدی: مداخله روانی– اجتماعی، ضرب‌آهنگ شناختی کند، سرعت و دقت پردازش اطلاعات
متن کامل [PDF 1073 kb]   (1218 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/2/29 | پذیرش: 1397/6/12 | انتشار: 1399/7/12
فهرست منابع
1. Becker SP. Sluggish cognitive tempo and peer functioning in school-aged children: a six-month longitudinal study. Psychiatry Res. 2014; 217(1-2):72-78. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2014.02.007]
2. Barkley RA. Distinguishing sluggish cognitive tempo from ADHD in children and adolescents: executive functioning, impairment, and comorbidity. J Clin Child Adolesc Psychol. 2012; 42(2):161-173. [Link] [DOI:10.1080/15374416.2012.734259]
3. Barkley RA. Sluggish cognitive tempo (concentration deficit disorder?): current status, future directions, and a plea to change the name. J Abnorm Child Psychol. 2014; 42(1):117-125. [Link] [DOI:10.1007/s10802-013-9824-y]
4. Sáez B, Servera M, Burns GL, Becker SP. Advancing the multi-informant assessment of sluggish cognitive tempo: Child self-report in relation to parent and teacher ratings of SCT and impairment. J Abnorm Child Psychol. 2019 Jan 15; 47(1):35-46.[Link] [DOI:10.1007/s10802-018-0436-4]
5. Bauermeister JJ, Barkley RA, Bauermeister JA, Martínez JV, McBurnett K. Validity of the sluggish cognitive tempo, inattention, and hyperactivity symptom dimensions: neuropsychological and psychosocial correlates. J Abnorm Child Psychol. 2012; 40(5): 683-697.[Link] [DOI:10.1007/s10802-011-9602-7]
6. Garner AA, Marceaux JC, Mrug S, Patterson C, Hodgens B. Dimensions and correlates of attention deficit/hyperactivity disorder and sluggish cognitive tempo. J Abnorm Child Psychol. 2010; 38(8):1097-1107.[Link] [DOI:10.1007/s10802-010-9436-8]
7. Cook NE, Braaten EB, Vuijk PJ, Lee BA, Samkavitz AR, Doyle AE, Surman CB. Slow Processing Speed and Sluggish Cognitive Tempo in Pediatric Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: Evidence for Differentiation of Functional Correlates. Child Psychiatry & Human Development. 2019 Dec 1; 50(6):1049-57.[Link] [DOI:10.1007/s10578-019-00904-6]
8. Willcutt EG, Chhabildas N, Kinnear M, DeFries JC, Olson RK, Leopold DR, et al. The internal and external validity of sluggish cognitive tempo and its relation with DSM-IV ADHD. J Abnorm Child Psychol. 2014; 42(1):21-35. [Link] [DOI:10.1007/s10802-013-9800-6]
9. Skirbekk B, Hansen BH, Oerbeck B, Kristensen H. The relationship between sluggish cognitive tempo, subtypes of attention-deficit/hyperactivity disorder, and anxiety disorders. J Abnorm Child Psychol. 2011; 39(4):513-525. [Link] [DOI:10.1007/s10802-011-9488-4]
10. Araujo Jiménez EA, Jané Ballabriga MC, Bonillo Martin A, Arrufat FJ, Serra Giacobo R. Executive functioning in children and adolescents with symptoms of sluggish cognitive tempo and ADHD. J Atten Disord. 2015; 19(6):507-514. [Link] [DOI:10.1177/1087054713495442]
11. Becker SP, Langberg JM, Luebbe AM, Dvorsky MR, Flannery AJ. Sluggish cognitive tempo is associated with academic functioning and internalizing symptoms in college students with and without attention-deficit/hyperactivity disorder. J Clin Psychol. 2014; 70(4): 388-403. [Link] [DOI:10.1002/jclp.22046]
12. Mueller AK, Tucha L, Koerts J, Groen Y, Lange KW, Tucha O. Sluggish cognitive tempo and its neurocognitive, social and emotive correlates: a systematic review of the current literature. J Mol Psychiatry. 2014; 2: 5. [Link] [DOI:10.1186/2049-9256-2-5]
13. Moruzzi S, Rijsdijk F, Battaglia M. A Twin study of the relationships among inattention, hyperactivity/impulsivity and sluggish cognitive tempo problems. J Abnorm Child Psychol. 2014; 42(1):63-75. [Link] [DOI:10.1007/s10802-013-9725-0]
14. Tamm L, Brenner SB, Bamberger ME, Becker SP. Are sluggish cognitive tempo symptoms associated with executive functioning in preschoolers? Child Neuropsychol. 2018; 24(1):82-105. [Link] [DOI:10.1080/09297049.2016.1225707]
15. Baytunca MB, Inci SB, Ipci M, Kardas B, Bolat GU, Ercan ES. The neurocognitive nature of children with ADHD comorbid sluggish cognitive tempo: might SCT be a disorder of vigilance? Psychiatry Res. 2018; 270:967-973. [Link] [DOI:10.1016/j.psychres.2018.03.038]
16. Smith ZR, Langberg JM. Predicting academic impairment and internalizing psychopathology using a multidimensional framework of sluggish cognitive tempo with parent- and adolescent reports. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2017; 26(9):1141-1150. [Link] [DOI:10.1007/s00787-017-1003-1]
17. Fassbender C, Krafft CE, Schweitzer JB. Differentiating SCT and inattentive symptoms in ADHD using fMRI measures of cognitive control. NeuroImage: Clinical. 2015; 8:390-397. [Link] [DOI:10.1016/j.nicl.2015.05.007]
18. Wood WLM, Potts HE, Lewandowski LJ, Lovett BJ. Sluggish cognitive tempo and speed of performance. J Atten Disord. 2017; 21(8):684-690. [Link] [DOI:10.1177/1087054716666322]
19. Barkley RA. Sluggish cognitive tempo: a (misnamed) second attention disorder? J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2016; 55(3):157-158. [Link] [DOI:10.1016/j.jaac.2015.12.007]
20. Miranda A, Jarque S, Rosel J. Treatment of children with ADHD: Psychopedagogical program at school versus psychostimulant medication. [Tratamiento para niños con TDAH: Programa psicopedagógico en la escuela frente medicatión psicoestimulante.]. Psicothema. 2006; 18(3):335-341. [Link]
21. Bos KJ, Fox N, Zeanah CH, Nelson III CA. Effects of early psychosocial deprivation on the development of memory and executive function. Front Behav Neurosci. 2009; 3:16. [Link] [DOI:10.3389/neuro.08.016.2009]
22. Marshall SA, Evans SW, Eiraldi RB, Becker SP, Power TJ. Social and academic impairment in youth with adhd, predominately inattentive type and sluggish cognitive tempo. J Abnorm Child Psychol. 2014; 42(1):77-90. [Link] [DOI:10.1007/s10802-013-9758-4]
23. Lerner MD, White SW, McPartland JC. Mechanisms of change in psychosocial interventions for autism spectrum disorders. Dialogues Clin Neurosci. 2012; 14(3):307-318. [Link] [DOI:10.31887/DCNS.2012.14.3/mlerner]
24. Pfiffner LJ, Yee Mikami A, Huang-pollock C, Easterlin B, Zalecki C, Mcburnett K. A. Randomized, controlled trial of integrated home-school behavioral treatment for ADHD, predominantly inattentive type. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2007; 46(8):1041-1050. [Link] [DOI:10.1097/chi.0b013e318064675f]
25. Jacobson L A, Geist M, E. Mark Mahone E. Sluggish Cognitive Tempo, Processing Speed, and Internalizing Symptoms: the Moderating Effect of Age. J Child Psychol Psychiatry. J Abnorm Child Psychol. 2018; 46(1): 127-135. [Link] [DOI:10.1007/s10802-017-0281-x]
26. Breaux RP, Langberg JM, McLeod BD, Molitor SJ, Smith ZR, Bourchtein E, Green CD. The importance of therapeutic processes in school-based psychosocial treatment of homework problems in adolescents with ADHD. J Consult Clin Psychol. 2018 May; 86(5):427.[Link] [DOI:10.1037/ccp0000300]
27. Jacobson LA, Geist M, Mahone EM. Sluggish cognitive tempo, processing speed, and internalizing symptoms: the moderating effect of age. Journal of abnormal child psychology. 2018 Jan 1; 46(1):127-35.[Link] [DOI:10.1007/s10802-017-0281-x]
28. Goh PK, Martel MM, Barkley RA. Clarifying ADHD and Sluggish Cognitive Tempo Item Relations with Impairment: A Network AnalysisJ Abnorm Child Psychol. 2020 May 22.[Link] [DOI:10.1007/s10802-020-00655-2]
29. McBurnett K, Villodas M, Burns GL, Hinshaw SP, Beaulieu A, Pfiffner LJ. Structure and validity of sluggish cognitive tempo using an expanded item pool in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. J Abnorm Child Psychol. 2014 Jan 1; 42(1):37-48.[Link] [DOI:10.1007/s10802-013-9801-5]
30. Bagheri F.Test of attention & concentration. First edition. Tehran: Arjmand Publication; 2011, pp: 82-85. [Persian].
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hamivand L, Alizadeh H, Farohki N, Kazemi F. The Effectiveness of Psychosocial Program on Speed and Accuracy of Information Processing in Students with Sluggish Cognitive Tempo (SCT). J Child Ment Health 2020; 7 (2) :108-119
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-510-fa.html

همیوند لیلا، علیزاده حمید، فرخی نورعلی، کاظمی فرنگیس. اثربخشی برنامه مداخله روانی- اجتماعی بر سرعت و دقت پردازش اطلاعات دانش‌آموزان دارای ضرب‌آهنگ شناختی کند. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (2) :108-119

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-510-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 7، شماره 2 - ( دوره هفتم شماره دوم تابستان 1399 - 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4645