1- دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران 2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران 3- گروه روان شناسی تربیتی و آموزش ویژه، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه بریتیش کلمبیا، ونکوور، کانادا
چکیده: (2671 مشاهده)
زمینه و هدف:کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی مشکلات زیادی در حیطه کنشهای اجرایی دارند که میتواند پیامدهای منفی بسیاری در ابعاد مختلف در سنین بعدی برای آنها ایجاد کند. بدین ترتیب پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی برنامه آموزش کنشهای اجرایی فراشناختی والد محور بر نشانگان رفتاری و کنش های شناختی کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی انجام شد. روش:پژوهش حاضر از نوع مطالعات شبه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پایهیکم تا سوم مقطع ابتدایی (7 تا 10 ساله) شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که از بین آنها، نمونه ای به تعداد 40 دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند به همراه مادرانشان انتخاب شدند و به صورت تصادفی و با حجم مساوی در دو گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. مادران گروه آزمایش تحت آموزش برنامه مداخله کنشهای اجرایی فراشناختی طی 12 جلسه دو ساعته قرار گرفتند و مادران گروه گواه (20 نفر) در فهرست انتظار باقی ماندند. برای جمع آوری داده ها از چهارمین ویرایش مقیاس درجهبندی اسنپ (سوانسون، نولان و پلهام، 1983) و آزمون علائم حیاتی سیستم اعصاب مرکزی (گوالتری و جانسون، 2006) استفاده شد.تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافته ها:نتایج به دست آمده حاکی از تأثیر معنادار آموزش کنشهای اجرایی فراشناختی بر کاهش نشانگان رفتاری (24/782 (F=و افزایش کنشهای شناختی (حافظه فعال32/130 F=و انعطافپذیری شناختی6/053F=) کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشیبود (0/05>P). نتیجه گیری:در این روش درمانی با استفاده از فعالیت های مبتنی بر بازی که به صورت ساختاری توسط والدین اداره می شود، جنبه هایی از کنشهای اجرایی که در مدیریت شناخت و رفتار نقش دارند، مورد هدف قرار داده شد و در نتیجه باعث بهبود شناخت و نشانگان رفتاری در کودکان با اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی شده است.
Motamed Yeganeh N, Afrooz G, Shokoohi Yekta M, Arjmandnia A A, Weber R. The Effectiveness of Parent based Metacognitive Executive Functions Training on Behavioral Symptoms and Cognitive Functions of Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Ment Health 2020; 7 (3) :142-154 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-738-fa.html
معتمدیگانه نگین، افروز غلامعلی، شکوهی یکتا محسن، ارجمندنیا علی اکبر، وبر ریچل. اثربخشی آموزش کنشهای اجرایی فراشناختی والد محور بر نشانگان رفتاری و کنشهای شناختی کودکان با اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1399; 7 (3) :142-154