1- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران 2- گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
چکیده: (178 مشاهده)
زمینه و هدف:اختلال نارسایی توجه _ فزونکنشی یکی از اختلالات شایع دوران کودکی است که کودکان با این اختلال در هماهنگی با آموزشها و محیط اجتماعی دچار کامنایافتگی میشوند. بنابراین این پژوهش با هدف اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر کنشهای اجرایی و خودپنداشت تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه _ فزونکنشی انجام شد.
روش: این پژوهش شبهتجربی با طرح پیشآزمون _ پسآزمون با یک گروه آزمایش و یک گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه سوم تا پنجم ابتدایی با اختلال نارسایی توجه _ فزونکنشی شهرستان خمام در سال تحصیلی 1403 _ 1404 بود.نمونه پژوهش 24 نفر از دانشآموزان جامعه آماری مذکور بودند که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایدهی شدند. گروه آزمایش به مدت 16 جلسه هفتگی در دوره آموزشی برنامه توالی واجی لیندامود به صورت گروهی شرکت کردند، در حالی که گروه گواه آموزشهای معمول مرکز آموزشی خود را دریافت میکردند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس نارسایی در کنشهای اجرایی (بارکلی، 2012) و خودپنداشت تحصیلی (چن، 2004) بود. دادهها با روش تحلیل کوواریانس و نرمافزار Spss نسخه25 تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد برنامه توالی واجی لیندامود اثربخشی قابل توجهی بر گروه آزمایش داشت؛ بدین معنا که نمرات کنشهای اجرایی (05/0>P،76/55 =F) و خودپنداشت تحصیلی (05/0>P، 23/45 =F) گروه آزمایش افزایش یافت.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد برنامه توالی واجی لیندامود با تقویت دیداری و شنیداری و توسعه تفکر انتقادی و حل مسئله منجر به بهبود کنشهای اجرایی و خودپنداشت تحصیلی در کودکان با اختلال نارسایی توجه _ فزونکنشی شده است؛ بنابراین میتواند به عنوان یکی از محورهای آموزشی و درمانی، توسط متخصصان و درمانگران اجرا شود.
Mounesi Taniyani F, Rastgoo Tabalvandani H, Akbarzadeh Pirmousaei H, Zarei Mardekhe F, Nobakht S. The effectiveness of lindamood phonological sequence program on executive functions and academic self-concept of children with attention deficit hyperactivity disorder. J Child Ment Health 2025; 12 (1) :30-60 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1473-fa.html
مونسی تنیانی فاطمه، راستگو طبالوندانی هاجر، اکبرزاده پیرموسائی حمیده، زارعی مردخه فاطمه، نوبخت شهناز. اثربخشی برنامه توالی واجی لیندامود بر کنشهای اجرایی و خودپنداشت تحصیلی کودکان با اختلال نارسایی توجه – فزونکنشی. فصلنامه سلامت روان کودک. 1404; 12 (1) :30-60