[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
مهمترین ناشران داخلی و خارجی::
مهمترین مراکز درمانی روانشناسی و انجمن های علمی::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
کانال تلگرام فصلنامه

AWT IMAGE

کانال تلگرام:
  https://t.me/childmentalhealth  
اینستاگرام نشریه:
abbasalihosseinkhanzadeh

..
نمایه شده در


 







 





..
:: دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) ::
جلد 10 شماره 4 صفحات 92-79 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت و تاب آوری در سطوح متفاوت انتقال در داستان های مرتبط با موفقیت
فرزین باقری شیخانگفشه*1 ، وحید صوابی ­نیری2 ، مریم سعیدی3 ، مهسا حاتم4 ، سیده مریم موسوی5 ، رضا شباهنگ6
1- دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2- واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
3- واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
4- دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
5- گروه پرستاری و مامایی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
6- دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
چکیده:   (1368 مشاهده)
زمینه و هدف: داستان­ ها دارای چنان قدرتی هستند که می­ توانند خوانندگان را وارد دنیای تخیلی کنند و تغییراتی را در خوانندگان موجب شوند؛ در واقع داستان ­ها می ­توانند خوانندگان را به نوعی به مکان ­ها و زمان ­های متفاوتی ببرند. در همین راستا مطالعه حاضر با هدف مقایسه ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت و تاب­آوری در سطوح متفاوت انتقال در داستان­های مرتبط با موفقیت انجام شد.
روش­: در این مطالعه علی - مقایسه­ ای، از بین دانش ­آموزان دختر و پسر مدارس دوره متوسطه یکم شهر رشت (1399)، 200 دانش ­آموز با روش نمونه ­گیری در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا پنج داستان کوتاه در رابطه با موفقیت به آنها داده شد تا مطالعه کنند. پس از مطالعه داستان ­ها، دانش ­آموزان به فرم کوتاه مقیاس انتقال (آپل و همکاران، 2015)، مقیاس کوتاه ثبات (داکورث و کیون، 2009) و مقیاس تاب­ آوری کانر-داویدسون (کانر و داویدسون ، 2003) پاسخ دادند. با استفاده از فرم کوتاه مقیاس انتقال (آپل و همکاران، 2015)، سطوح درآمیختگی دانش­ آموزان در داستان­ های مرتبط با موفقیت سنجیده شد. در پایان تحلیل داده ­ها با نرم­ افزار SPSS24 و با استفاده با روش تحلیل واریانس چند­متغیره انجام شد.
یافته­ ها: نتایج به دست آمده نشان داد که بین ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت و تاب ­آوری در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد (0/001>P). شرکت ­کنندگان گروه سطح بالا انتقال داستان، از ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت (29/52) و تاب­آوری (67/05) بیشتری از خود نشان دادند (0/001>P).
نتیجه ­گیری: بر اساس نتایج به دست آمده می­توان چنین استدلال کرد که انتقال داستان نوع خاصی از ایجاد انگیزه و موفقیت است که باعث شده دانش ­آموزان در داستان­ ها و تأثیرپذیری آنها از محتوای داستان­ها غرق بشوند و از نظر انگیزشی و هیجانی ارتقا پیدا کنند.
شماره‌ی مقاله: 6
واژه‌های کلیدی: انتقال در متن، متن مرتبط با موفقیت، ثبات، تاب آوری، دانش آموزان
متن کامل [PDF 1217 kb]   (421 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/11/18 | پذیرش: 1402/11/2 | انتشار: 1402/12/13
فهرست منابع
1. Appel M, Gnambs T, Richter T, Green MC. The transportation scale-short form (TS-SF). Media Psychol. 2015 [DOI:10.1080/15213269.2014.987400]
3. Green MC. Transportation into narrative worlds: The role of prior knowledge and perceived realism. Discourse Process. 2004; 38(2): 247-266. https://doi.org/10.1207/s15326950dp3802_5 [DOI:10.1207/s15326 950dp 3802_5 [Link]]
4. Green MC, Brock TC. The role of transportation in the persuasiveness of public narratives. J Pers Soc Psychol. 2000; 79(5): 701-721. https://doi.org/10.1037//0022-3514.79.5.701 [DOI:10.1037/0022-3514. 79.5.701 [Link]]
5. Winkler JR, Appel M, Schmidt ML, Richter T. The experience of emotional shifts in narrative persuasion. Media Psychology. 2023;26(2):141-71. https://doi.org/10.1080/15213269.2022.2103711 [DOI:10. 1080/ 15213269 .2022.2103711 [Link]]
6. Swann C, Crust L, Vella SA. New directions in the psychology of optimal performance in sport: flow and clutch states. Current opinion in psychology. 2017; 16:48-53. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.03.032 [DOI:10.1016/j.copsyc.2017.03.032 [Link]]
7. Kuijpers M, Douglas S, Kuiken D. Personality traits and reading habits that predict absorbed narrative fiction reading. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. 2019;13(1):74. https://doi.org/10.1037/aca0000168 [DOI:10.10.1037/aca0000168. [Link]]
8. Auter PJ, Davis DM. When characters speak directly to viewers: Breaking the fourth wall in television. Journalism Quarterly. 1991;68(1-2):165-71. https://doi.org/10.1177/107769909106800117 [DOI:10.1177/ 10776990 9106800117 [Link]]
9. Bond BJ. Parasocial relationships with media personae: Why they matter and how they differ among heterosexual, lesbian, gay, and bisexual adolescents. Media Psychology. 2018;21(3):457-85. https://doi.org/10.1080/15213269.2017.1416295 [DOI:10.1080/15213269.2017.1416295 [Link]]
10. Shabahang R, Bagheri Sheykhangafshe F, Yousefi Siakoucheh A. Prediction of Interpersonal Cognitive Distortions based on the Worship of Celebrities and Parasocial Interaction with Them. J Child Ment Health. 2019; 6 (1):163-175. (Persian) [Link] [DOI:10.29252/jcmh.6.1.14]
11. Shabahang, R., Besharat, M., Nikoogoftar, M., Bagheri Sheykhangafshe, F. Role of Cognitive Flexibility and Emotional Regulation Problems in Prediction of Celebrity Worship among University Students. Knowledge & Research in Applied Psychology, 2019; 20(1): 13-25. [DOI:10.30486/jsrp.2019.663538 (Persian) [Link]]
12. Appel M. Affective resistance to narrative persuasion. Journal of Business Research. 202;149:850-9. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2022.05.001 [DOI:10.1016/j.jbusres.2022.05.001 [Link]]
13. Van Laer T, De Ruyter K, Visconti LM, Wetzels M. The extended transportation-imagery model: A meta-analysis of the antecedents and consequences of consumers' narrative transportation. Journal of Consumer Research. 2014;40 (5):797-817. https://doi.org/10.1086/673383 [DOI:10.1086/673383 [Link]]
14. Escalas JE, Moore MC, Britton JE. Fishing for feelings? Hooking viewers helps!. Journal of Consumer Psychology. 2004;14(1-2):105-14. https://doi.org/10.1207/s15327663jcp1401&2_12 [DOI:10.1207/s15327663 jcp1401&2_12 [Link]]
15. Bagheri Sheykhangafshe F, Shabahang R, Abolghasemi A. Prediction of the Food Neophobia by Dimensions of Personality and Parenting Styles. J Child Ment Health. 2018; 5 (2) :25-35. (Persian) [Link]
16. Caputo NM, Rouner D. Narrative processing of entertainment media and mental illness stigma. Health communication. 2011;26(7):595-604. https://doi.org/10.1080/10410236.2011.560787 [DOI:10.1 080 /104 10236.2011.560787 [Link]]
17. Isberner MB, Richter T, Schreiner C, Eisenbach Y, Sommer C, Appel M. Empowering stories: Transportation into narratives with strong protagonists increases self-related control beliefs. Discourse Processes. 2019;56(8):575-98. https://doi.org/10.1080/0163853X.2018.1526032 [DOI:10.1080/0163853X.2018.1526032 [Link]]
18. Mar RA, Oatley K. The function of fiction is the abstraction and simulation of social experience. Perspectives on psychological science. 2008;3(3):173-92. https://doi.org/ 10. 1111/j.1745-6924.2008.00073.x [Link] https://doi.org/10.1111/j.1745-6924.2008.00073.x [DOI:10. 1111/j.1745-6924.2008.00073.x [Link]]
19. Ryu K, Lehto XY, Gordon SE, Fu X. Effect of a brand story structure on narrative transportation and perceived brand image of luxury hotels. Tourism Management. 2019; 71:348-63. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2018.10.021 [DOI:10.1016/j.tourman.2018.10.021 [Link]]
20. Johnson DR. Transportation into a story increases empathy, prosocial behavior, and perceptual bias toward fearful expressions. Personality and individual differences. 2012;52(2):150-5. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.10.005 [DOI:10.1016/j.paid.2011.10. 005 [Link]]
21. Schweitzer F, Van den Hende EA. Drivers and consequences of narrative transportation: Understanding the role of stories and domain‐specific skills in improving radically new products. Journal of Product Innovation Management. 2017;34(1):101-18. https://doi.org/10.1111/jpim.12329 [DOI:10.1111/ jpim.12329 [Link]]
22. Appel M, Richter T. Transportation and need for affect in narrative persuasion: A mediated moderation model. Media Psychology. 2010;13(2):101-35. https://doi.org/10.1080/15213261003799847 [DOI:10.1080/ 15213261003799847 [Link]]
23. Jachimowicz JM, Wihler A, Bailey ER, Galinsky AD. Why grit requires perseverance and passion to positively predict performance. Proceedings of the National Academy of Sciences. 2018;115(40):9980-5. https://doi.org/10.1073/pnas.1803561115 [DOI:10.1073/ pnas.1803561115 [Link]]
24. Ayala JC, Manzano G. The resilience of the entrepreneur. Influence on the success of the business. A longitudinal analysis. Journal of Economic Psychology. 2014; 42:126-35. https://doi.org/10.1016/j.joep.2014.02.004 [DOI:10.1016/j.joep.2014.02.004 [Link]]
25. Bagheri Sheykhangafshe F, Shabahang R, Abbasi A S, Mousavi S M, Hajialiani V, Shahryari Sarhadi M. Prediction of Educational Motivation Based on Mental Toughness and Capacity of Sustaining Effort and Interest for Long-Term Purposes. J Child Ment Health. 2020; 6 (4) :13-22. (Persian) https://doi.org/10.29252/jcmh.6.4.3 [DOI:10.29252/jcmh.6.4.3 [Link]]
26. Cormier DL, Dunn JG, Dunn JC. Examining the domain specificity of grit. Personality and Individual Differences. 2019; 139:349-54. https://doi.org/10.1016/j.paid.2018.11.026 [DOI:10.1016/j.paid.2018. 11.026 [Link]]
27. Duckworth AL, Peterson C, Matthews MD, Kelly DR. Grit: perseverance and passion for long-term goals. Journal of personality and social psychology. 2007;92(6):1087. https://doi.org/10.1037/0022-3514.92.6.1087 [DOI:10.1037/0022-3514.92.6.1087 [Link]]
28. Teimouri Y, Plonsky L, Tabandeh F. L2 grit: Passion and perseverance for second-language learning. Language Teaching Research. 2022;26(5):893-918. https://doi.org/ 10.1177/1362168820921895 [Link] https://doi.org/10.1177/1362168820921895 [DOI:10.1177/1362168820921895 [Link]]
29. Duckworth A, Gross JJ. Self-control and grit: Related but separable determinants of success. Current directions in psychological science. 2014;23(5):319-25. https://doi.org/ 10.1177/0963721414541462 [Link] https://doi.org/10.1177/0963721414541462 [DOI:10.1177/0963721414541462 [Link]]
30. Hammond DA. Grit: An important characteristic in learners. Currents in Pharmacy Teaching and Learning. 2017;9(1):1-3. https://doi.org/10.1016/j.cptl.2016.08.048 [DOI:10.1016/j.cptl.2016.08.048 [Link]]
31. Mason HD. Grit and academic performance among first-year university students: A brief report. Journal of Psychology in Africa. 2018;28(1):66-8. https://doi.org/10.1080/14330237.2017.1409478 [DOI:10. 1080/14330237.2017.1409478 [Link]]
32. Muenks K, Yang JS, Wigfield A. Associations between grit, motivation, and achievement in high school students. Motivation Science. 2018;4(2):158. https://doi.org/10.1037/mot0000076 [DOI:10. 1037/mot0000076 [Link]]
33. Suzuki Y, Tamesue D, Asahi K, Ishikawa Y. Grit and work engagement: A cross-sectional study. PloS one. 2015; 10(9):e0137501. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0137501 [DOI:10.1371/journal.pone.0137 501 [Link]]
34. Mooradian T, Matzler K, Uzelac B, Bauer F. Perspiration and inspiration: Grit and innovativeness as antecedents of entrepreneurial success. Journal of Economic Psychology. 2016; 56:232-43. https://doi.org/10.1016/j.joep.2016.08.001 [DOI:10.1016/j.joep.2016.08.0 01 [Link]]
35. Béné C, Newsham A, Davies M, Ulrichs M, Godfrey‐Wood R. Resilience, poverty and development. Journal of international development. 2014;26(5):598-623. https://doi. org/10.1002/jid.2992 [Link] [DOI:10.1002/jid.2992]
36. Zolkoski SM, Bullock LM. Resilience in children and youth: A review. Children and youth services review. 2012;34(12):2295-303. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2012.08.009 [DOI:10.1016/j.childyout h.2012.08.009 [Link]]
37. Alvord MK, Grados JJ. Enhancing resilience in children: A proactive approach. Professional psychology: research and practice. 2005;36(3):238. https://doi.org/10.1037/0735-7028.36.3.238 [DOI:10.1037/0735-7028.36.3.238 [Link]]
38. Brooks JE. Strengthening resilience in children and youths: Maximizing opportunities through the schools. Children & Schools. 2006;28(2):69-76. https://doi.org/10.1093/cs/28.2.69 [DOI:10.1093/cs/28.2. 69[Link]]
39. Luthar SS, Cicchetti D, Becker B. The construct of resilience: A critical evaluation and guidelines for future work. Child development. 2000;71(3):543-62. https://doi. org/10.1111/1467-8624.00164 [Link] [DOI:10.1111/1467-8624.00164]
40. Feder A, Nestler EJ, Charney DS. Psychobiology and molecular genetics of resilience. Nature Reviews Neuroscience. 2009;10(6):446-57. https://doi.org/10.1038/nrn2649 [DOI:10.1038/ nrn2649 [Link]]
41. Souri H, Hasanirad T. Relationship between resilience, optimism and psychological well-being in students of medicine. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2011; 30:1541-4. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2011.10.299 [DOI:10.1016/j.sbspro.2011.10.299 [Link]]
42. Färber F, Rosendahl J. The association between resilience and mental health in the somatically ill: a systematic review and meta-analysis. Deutsches Ärzteblatt International. 2018;115(38):621. https://doi.org/10.3238/arztebl.2018.0621 [DOI:10.3238/arztebl.2018.06 21 [Link]]
43. Zhang H, Zhao Q, Cao P, Ren G. Resilience and quality of life: exploring the mediator role of social support in patients with breast cancer. Medical science monitor: international medical journal of experimental and clinical research. 2017; 23:5969. https://doi.org/10.12659/MSM.907730 [DOI:10.12659/MSM.907730 [Link]]
44. Faul F, Erdfelder E, Lang AG, Buchner A. G* Power 3: A flexible statistical power analysis program for the social, behavioral, and biomedical sciences. Behavior research methods. 2007;39(2):175-91. https://doi.org/10.3758/BF03193146 [DOI:10.3758/bf03 193146 [Link]]
45. Duckworth AL, Quinn PD. Development and validation of the Short Grit Scale (GRIT-S). Journal of personality assessment. 2009;91(2):166-74. https://doi.org/10.1080/00223890802634290 [DOI:10.1080/00 223890802634290 [Link]]
46. Connor KM, Davidson JR. Development of a new resilience scale: The Connor‐Davidson resilience scale (CD‐RISC). Depression and anxiety. 2003;18(2):76-82. https://doi.org/ 10.1002/da.10113 [Link] https://doi.org/10.1002/da.10113 [DOI:10.1002/da.10113 [Link]]
47. Derakhshanrad, S., Piven, E., Rassafiani, M., Hosseini, S., Mohammadi Shahboulaghi, F. Standardization of Connor-Davidson Resilience Scale in Iranian subjects with Cerebrovascular Accident. Journal of Rehabilitation Sciences & Research, 2014; 1(4): 73-77. [DOI:10. 30476/jrsr.2014.41059 (Persian) [Link]]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Sheykhangafshe F, Savabi Niri V, Saeedi M, Hatam M, Mousavi S M, Shabahang R. Comparison of the Capacity of Sustaining Effort and Interest for Long-Term Purposes and Resiliency in Different Levels of Transportation into Narrative About Success. J Child Ment Health 2024; 10 (4) : 6
URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-961-fa.html

باقری شیخانگفشه فرزین، صوابی ­نیری وحید، سعیدی مریم، حاتم مهسا، موسوی سیده مریم، شباهنگ رضا. مقایسه ظرفیت نگهداری تلاش و علاقه برای اهداف بلندمدت و تاب آوری در سطوح متفاوت انتقال در داستان های مرتبط با موفقیت. فصلنامه سلامت روان کودک. 1402; 10 (4) :79-92

URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-961-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 10، شماره 4 - ( دوره دهم شماره چهارم زمستان 1402 - 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه سلامت روان کودک Quarterly Journal of Child Mental Health
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 41 queries by YEKTAWEB 4710