1- گروه روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران 3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 4- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران 5- گروه روان شناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
چکیده: (418 مشاهده)
زمینه و هدف:گسترۀ توجه بهعنوان مهمترین کارکرد شناختی که در یادگیری، حافظه و ادراک نقش تعیینکنندهای دارد، در کودکان کمتوان ذهنی با اختلال مواجه است. هدف این پژوهش بررسی آموزش مبتنی بر حل مسئله بر گسترۀ توجه دانش آموزان با نشانگان داون بود. روش: روش پژوهش حاضر نیمه تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون، پیگیری با گروه گواهاست. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان نشانگان داون شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1400-1401 بود. نمونۀ مورد مطالعه شامل 30 دانش آموز با نشانگان داون بود که با روش هدفمند، انتخاب و با جایدهی تصادفی به دو گروه آزمایشی (15 نفر) و گواه (15 نفر) تقسیم شدند و برنامۀ آموزش حل مسئله در طی 15 جلسۀ یکساعته، هفتهای یک مرتبه (15 هفته) برای گروه آزمایش ارائه شد. ابزار گردآوری اطلاعات برای سنجش گسترۀ توجه آزمون عملکرد پیوسته رازولد و همکاران بود. تحلیل دادهها توسط نسخه 24 نرمافزار SPSS و با استفاده از روش اندازهگیری مکرر مختلط انجام شد. یافتهها:بر اساس نتایج به دست آمده، بین نمرات پیشآزمون-پسآزمون در زیرمقیاسهای گسترۀ توجه تفاوت معناداری وجود دارد، اما بین نمرات پسآزمون-پیگیری تفاوت معنادار نبود (05/0 ≥p). نتیجه گیری:این پژوهش نشان داد آموزش حل مسئله بر گسترۀ توجه دانش آموزان با نشانگان داون اثربخش است، بنابراین استفاده از این شیوۀ شناختی به منزلۀ یک برنامۀ شناختی مؤثر در آموزش و پروش کودکان با نشانگان داون، از اهمیت فراوانی برخوردار است. تلویحات نتایج بهدست آمده در مقاله مورد بحث قرار گرفته است.
Seidy M, Afrooz G A, Kashani Vahid L, Arjmandnia A A, Kakabaraee K. The Effectiveness of Problem Solving Training Program on the Attention Span of Students with Down Syndrome. J Child Ment Health 2022; 9 (2) :36-49 URL: http://childmentalhealth.ir/article-1-1260-fa.html
صیدی مریم، افروز غلامعلی، کاشانی وحید لیلا، ارجمندنیا علی اکبر، کاکابرایی کیوان. اثربخشی برنامۀ آموزش حل مسئله بر گسترۀ توجه دانشآموزان با نشانگان داون. فصلنامه سلامت روان کودک 1401; 9 (2) :49-36